Benešovsko žije příběhy: Děti tvořily rozhovory, vznikl sborník plný inspirace

Marcela Vlkannova | Aktuality

V rámci letošní literární soutěže Benešovsko žije příběhy se děti ze základních a mateřských škol pustily do nevšedního dobrodružství – hledaly inspirativní osobnosti ze svého okolí a vedly s nimi rozhovory. Cílem soutěže nebylo jen najít vítěze, ale především zaznamenat příběhy lidí, kteří svým životem, činností či přístupem ovlivňují druhé a zaslouží si, aby jejich hlas zazněl.

Naši žáci se této výzvy chopili s velkým nadšením. Vybrali si k rozhovoru dvě výjimečné osobnosti – pana doktora Josefa Štěpánka, známého nejen svou lékařskou praxí, ale i dlouholetým zájmem o komunitní dění, a paní učitelku Evu Mixánovou ze Základní umělecké školy Benešov, která děti nejen učí, ale inspiruje ve výtvarné výchově k tvořivosti a objevování krásy světa.

Oba rozhovory byly zpracovány s pečlivostí, respektem a upřímným zájmem. Žáci kladli promyšlené otázky, zaznamenali autentické odpovědi a doplnili texty o vlastní reflexe a dojmy z celého setkání. Výsledky jejich práce se nakonec staly součástí sborníku, který obsahuje celkem 15 rozhovorů s různými osobnostmi Benešovska –  umělci, starosty, učiteli, spisovateli, hasiči…

Ačkoliv soutěž letos neměla oficiální vítěze, jedno velké uznání nás přesto potkalo – jedna z fotografií pořízených během naší práce byla zvolena jako titulní obrázek celého sborníku. Organizátory zaujala nejen kvalita samotného snímku, ale i náš návrh designu titulní strany, který spojil obraz s mottem celé akce.

Naše děti si z něj odnesly nejen zkušenosti s tvorbou rozhovorů, ale i pocit hrdosti na svůj kraj a lidi, kteří ho tvoří.

Mgr. L. Bednářová, Mgr. M. Novotná, Mgr. M. Vlkannova

 

Příběh židle

Marcela Vlkannova | Aktuality

Po podzimní návštěvě Nábytkové banky, kde se žáci sedmého ročníku seznámili s možnostmi využití „dosloužilého“ nábytku, jsme dostali příležitost si sami vyzkoušet renovaci židle. Barvy poskytla firma ADOZ Benešov, židle darovala Nábytková banka, a samotné návrhy a zpracování už bylo plně v rukou našich žáků.

Jak je patrné z fotografií, celkem jsme zrenovovali čtyři židle – každá třída (7. A, C, D a E) pracovala na jedné. Času na realizaci nebylo mnoho. V hodinách Výtvarné výchovy žáci připravili návrhy opěrek i sedáků. Hlasováním si pak zvolili barvy pozadí i konkrétní motivy. Samotná malba probíhala v hodinách Člověk a svět práce a Výtvarná výchova. Žáci využili každé volné plochy – 7. D například umístila svůj třídní znak pod sedák, proto byla židle vystavena tak, aby byl znak byl pomocí zrcadla viditelný. Třídy 7. D a 7. E navíc přidaly na zadní stranu opěrek svá jména a hlášky z výuky.

Na žádost pořadatelů jsme vytvořili také informační plakáty z průběhu prací, na nichž se podíleli i třídní učitelé. Do výstavy v MUD Benešov jsme nakonec předali tři židle – třída 7. C totiž při snaze opravit steklou barvu na písmenech nakonec přemalovala celou židli bílou a nový design už nestihla dokončit.

Dne 24. června 2025 byli zástupci tříd slavnostně oceněni v MUD Benešov – obdrželi diplomy a věcné ceny. Otevření výstavy se zúčastnili i zástupci Městského úřadu, firem ADOZ a Nábytková banka, organizace Posázaví a další hosté. Kromě našich žáků se do projektu zapojily také školy Karlov a Jiráskova.

Ing. D. Pitelková

Druháčci rádi čtou a soutěží, 2. C a 2. D

Marcela Vlkannova | Aktuality

Rozdělanou práci je třeba dotáhnout do konce. A tak jsme se pustili i do posledních stránek rozečtených knih a odpovědí na připravené otázky. Žáci 2. C dokončili čtení knihy Zlobilky od autorky Martiny Drijverové, zatímco 2. D dočetla Josífkův pekelný týden od Daniely Krolupperové.

Obě knihy, jak napovídají jejich názvy, vyprávějí příběhy o dětech – dívkách i chlapcích – kteří se potýkají s každodenními starostmi. Nakonec však vše dobře dopadne.

Úsměvné, moderní a čtivé pohádky českých autorek oslovily mladé čtenáře a staly se skvělým základem pro společné čtení i následnou soutěž.

První tři místa obsadili v 2. C: Sára Trefilová, Lukáš Jirsa a Ela Seifertová a v 2. D to byli: Ondřej Novotný, Veronika Dušilová, Jasmína Hostková.

V knihovně IKC máme k dispozici řadu souborů pro společné čtení a soutěžní otázky, které mohou obohatit další podobné aktivity.

Ing. D. Pitelková

 

Den, kdy jsme se bavili a učili: Chráním sebe i přírodu na 2. stupni

Marcela Vlkannova | Aktuality
Ve čtvrtek 25. června bylo na naší škole rušno! V Konopišti se uskutečnila akce „Chráním sebe i přírodu“, která vtáhla do děje všechny žáky druhého stupně. Deváťáci se svými třídními se ukázali jako praví profíci a připravili pro své mladší spolužáky čtyři stanoviště.
Na ekologii se děti učily třídit odpad a povídaly si, jak chránit naši planetu. Na zdravovědě si pak procvičily základy první pomoci, což je vážně důležité. Orientace prověřila jejich smysl pro směr a práci s mapou a jako třešnička na dortu byla pro všechny připravena jízda na raftech po rybníku – pro některé opravdu nevšední zážitek.
Počasí nám přálo a sluníčko svítilo celý den, takže se akce parádně vydařila. Velké díky patří všem, kteří se na ní podíleli.
 

Kreativní odpoledne s Japonskem: kultura, poezie i animace

Marcela Vlkannova | Aktuality

V úterý 17. června se školní areál proměnil v bránu do dalekého Japonska. Pod vedením paní učitelky Markéty Novotné a Elišky Mazanec proběhlo kreativní odpoledne na téma japonská kultura a technika, kterého se zúčastnilo 15 žáků z druhého stupně.

Program jsme zahájili v nové venkovní učebně, kde jsme se nejprve společně naladili na atmosféru Dálného východu – představili jsme si Japonsko a nechali se inspirovat vůněmi a zvuky letní přírody. Krátká meditace za doprovodu japonské hudby nás naladila na tvůrčí vlnu.

V druhé části odpoledne jsme se přesunuli do vnitřních prostor a ponořili se do světa haiku poezie. Seznámili jsme se s jejími základními pravidly a poté jsme se sami stali básníky – vznikla působivá trojverší na téma přírody, klidu a vnímání okamžiku. Nezůstalo ale jen u psaného slova – děti své básně ilustrovaly a ze spojení textu a obrazu vznikly animace, které nás překvapily svou originalitou.

O týden později jsme všechny výtvory instalovali na společný panel, který obsahuje ilustrované básně i QR kódy vedoucí k animacím. Výsledek je nejen vizuálně působivý, ale i technicky kreativní.

Celé odpoledne proběhlo v příjemné a inspirativní atmosféře a žáci si ho velmi užili. Těšíme se na další podobné akce – třeba s výletem do jiné kultury či novým výtvarným experimentem.

 

Reportér TV NOVA na konci roku debatoval s žáky mediální výchovy

Marcela Vlkannova | Aktuality

Letošní rok byl v Mediální výchově plný projektů i nových poznatků. Šesté třídy mají za sebou projekty „Novinář“, ve kterém vytvářely rozhovory, ankety a články a „Nebezpečí online her“, kdy se zhostily úlohy učitelů svých vrstevníků z ročníku. Sedmáci zase natočili soutěžní vlogy pro MAP Posázaví, za které byli také oceněni, udělali přednášku s workshopy pro seniory o kybernetických hrozbách nebo v rámci Jarní akademie školy představili návštěvníkům scénkou slovník generace zet a alfa. Na konci roku se oba ročníky povinně volitelného předmětu sešly u diskuze s reportérem sportovní redakce TV NOVA Markem Otavou, který je bývalým žákem naší školy. Žákům vylíčil svou profesi i zajímavé historky ze zákulisí televize. Například, co dělat, když má kameraman natáčet Cristiana Ronalda, ale natočí jen všechny ostatní hráče.😄 Dozvěděli jsme se také, jak rozmluvit hosty v živém natáčení podcastu. Už se těšíme, co nám přinese příští rok.

Mgr. K. Podhorská

 

9. E zanechala ve škole svoji stopu…

Marcela Vlkannova | Aktuality

Je konec školního roku, čas hodnocení, vzpomínání. Budeme si žáky připomínat v prostorách školy jejich diplomy, fotografiemi, určitě na ně pomyslíme při nějaké příležitosti. Žáci „éčka“ po sobě zanechali dřevěný rozebíratelný stojan na ramínka. Využili jsme ho při letním SWAPu v květnu. V posledních měsících školního roku v předmětu Člověk a svět práce se žáci měli věnovat navrhování, konstruování, montáži nebo demontáži. V hodinách pro ně byla připravena výzva v podobě dřevěného stojanu, posezení z palet, nástěnky s příklady obtížně rozložitelných materiálů v našem prostředí nebo výroba jmenovek k trvalkám v areálu školy. Žáci měli využít znalostí z předchozích hodin, udělat návrh výrobku, náčrt, technologický postup, kalkulaci výroby, vyhledat zdroje materiálu a pokusit se o montáž. I díky paní asistentce Marušce byl stojan smontován a využit.

Za předmět ČSP Ing. D. Pitelková

 

Stojan na akci SWAP 2025:

 

E-Twinning v 9. C o top místech Česka, Polska a Španělska

Marcela Vlkannova | Aktuality

Žáci 9. C se na konci května zapojili do mezinárodního online projektu e-Twinning a vyzkoušeli si anglickou konverzaci se svými vrstevníky z Polska (ZŠ Zespół Szkół Ogółnokształcących w Mielcu) a Španělska (Institut Joan Guinjoan z Katalánska). Tématem e-Twinningu konaného v rámci European Week bylo cestování a tvorba infografiky o top 10 místech své země. Naši deváťáci tvořili skvělé infografiky v programu Canva. Následně se přiučili také tomu, jak zorganizovat videohovor v Microsoft Teams, aby mohl každý z nich telefonovat se svým vrstevníkem z Polska nebo Španělska zvlášť. V den videohovorů pak deváťáci prověřili nejen svou schopnost vyjadřovat se v angličtině, ale také porozumět angličtině nerodilých mluvčí. Někteří žáci si museli zpočátku zvyknout na odlišnou intonaci cizinců nebo španělský přízvuk, ale nakonec si všichni hezky popovídali o nejlepších místech svých rodných zemí. Naše společné úsilí zorganizovat hned dva videohovory s teenagery z jiných států určitě stálo za to!

Mgr. K. Podhorská