Co s dětmi doma trénovat….

Helena Brejlová | Ježci

Psaní

Umíme psát písmena: a,e,i,o,u,m,l,p……….z nich můžete psát diktát ze slabik nebo dětem předepsat, aby je zkusily přečíst

Psát můžete i jednoduchá slova typu:mele,papá,láme,pes,les…

Čtení

Trénujte čtení nejen tiskacího, ale i psacího zejména u písmen, která už píšeme.

Texty ze slabikáře čtěte i zpětně  do strany, kde právě čteme ve škole. Některé děti se text za domácí úkol velmi rychle naučí nazpaměť

a pak si při čtení vymýšlejí, protože si ho pamatují ale nečtou. Proto je zapotřebí číst i texty čtené již dávno, aby se čtení procvičilo.

V současnosti jsou nová jednoslabičná slova z uzavřených slabik typu les, pes, Lup, pat,lom,…Často je procvičujte, aby děti už tak nepřekvapovala:) Stále ale pouze z písmen probraných tj.:M,L,P,S,J,T,A,E,I,O,U

Důležité je už v tomto věku také čtení s porozuměním. Nechte dítě k přečtené větě,textu namalovat obrázek o tom, co četlo.

Čtěte dětem i vy. Jsou to třeba jedny z mála chvil, které trávíte společně. Nenechte si je vzít.

Dítě by mělo vidět i vás, že čtete a že vám to činí potěšení.To mu dodává motivaci, aby se ve čtení zdokonalovalo a mohlo číst takové pěkné knihy jako čtete vy.

 

Matematika

Počítání se nám protahuje až do 7. Můžete tedy sčítat a odčítat do 7, psát rozklady čísel do 7 všetně 0.

Rozklady si ukazujeme na puntících nebo jakýchkoliv jiných drobných předmětech, která dáváme do 2 mističek.

Příklad: rozložit 7 na 2 a ?. Dám dítěti 7 koleček a dvě mističky. Do jedná dám 2 a kolik mi zbyde do druhé? Nic nesmí zbýt.

Dítě zapíše kolik dalo do druhé mističky a tím ví jak na rozklady. Postupně se manipulace s předměty tak zautomatizuje, že už je nemusí používat a rovnou píše rozklady.

Několik dětí je umí “pěkně” nazpaměť, nicméně stačí, když se prohodí pořadí číslic nebo se změní způsob zápisu a už si neví rady a píší nesmysly. V tomto věku je skutečně důležité, aby dítě problematiku chápalo a umělo jí znázornit pomocí koleček nebo třeba počítadla, když si zrovna neví rady jak vypočítat.  Neučte proto děti nazpaměť bez podpory něčeho s čím mohou manipulovat. Popírá to jejich přirozenost potřeby manipulace s konkrétními věcmi. Na abstraktnost je čas.

Ještě jednou přeji pohodové svátky naplněné radostí a do nového roku 2012 přeji všem svým žáčkům a jejich rodičům hodně zdraví, štěstí, trpělivosti a vzájemného porozumění.

 

Helena Brejlová