Mám svůj sen, jezdit Teslou

 Mám svůj sen, jezdit Teslou

„Mami, jakým autem jsi jezdila, když jsi udělala řidičák?“ ptám se u večeře. „Jezdila jsem feldou bez klimatizace. To bys měl v létě zažít, abys věděl, jak se máš dobře…“ Mamka od aut zase přešla do konverzace na téma o dobrém živobytí. Co myslíte, dál jsem to už moc nevnímal. Mám totiž svůj sen, jezdit Teslou, elektromobilem. Ale když se mamka zmínila o tom, že přibližně před dvaceti lety jezdila autem bez klimatizace, a že to nebylo nic moc, nevím, jestli je to dobrý nápad.

Je to super ekologické auto

Věděli jste, že jednou z negativních stránek elektromobilů je krátký dojezd na jedno nabití? A teď si představte, že si k tomu v létě pustíte klimatizaci a v zimě kvalitně zatopíte, daleko určitě nedojedete. Vybijete si totiž baterii a ta je hlavní pohon elektromobilu. Jak to tedy s těmi elektromobily vlastně je? Začal jsem googlit na mobilu, který mám pořád u sebe. Taky to tak máte, ne? Ale zpátky k autům. Google píše, že je to super ekologické auto, nepoškozuje životní prostředí a je tedy skvělou volbou do měst. Lidé se tam totiž trochu začínají dusit a to ovzduší jim musíme zlepšit. V Norsku na to dokonce připravují zákon. Zjednodušeně, do Norska brzy vpustí jenom elektroauta. My, co je mít nebudeme, pojedeme asi MHDčkem. Pro města je dobré i to, že má velmi tichý chod motoru a levný provoz.

Má totiž pár nevýhod, o kterých se moc nemluví

Proč lidi používají jen 9 000 000 elektroaut, když nám to má zlepšit ekologii? Má totiž pár nevýhod, o kterých se moc nemluví, ale lidé o nich vědí. O krátkém dojezdu na jedno nabití jsem už mluvil. Řeknete si, dobiju ho jako mobil. Šup s ním na noc do nabíječky. Obyvatelé panelových domů to ale asi takhle snadno vyřešit nemůžou. Nemají totiž u domů dobíjecí stanice a ani zásuvky. A taky nemáme dost dobíjecích stanic na silnicích. Co byste dělali, kdyby vám došla šťáva (vybila se baterka) na cestě na dovolenou? Správná odpověď: Nedobiješ, nedojedeš.

A tak jsem pátral dál, abych zjistil, kolik takové auto stojí

A taky ta pořizovací cena. Ta je samozřejmě vyšší než u stejného modelu auta na fosilní paliva. Zjistil jsem, že česká automobilka přišla na trh se svými prvními elektromobily. A tak jsem pátral dál, abych zjistil, kolik takové auto stojí. Pro srovnání, ideální auto do města Škodu Citigo na benzín koupíte za 240 000 Kč. Za elektromobil Škodu Citigo IV si příští rok připlatíte. Až ho budete moci koupit – vyrábět se totiž bude až od roku 2020, zaplatíte za něj cca 430 000 Kč.

Recyklace použitých elektrobaterií

Největším problémem ovšem zůstává recyklace použitých baterií. Nikdo pořád neví, co s nimi až doslouží. Recyklace se nevyplatí, protože je tak nákladná, že levnější je těžba nových surovin na jejich výrobu. Nebudeme jejich hromaděním dále poškozovat planetu? Snad to někdo jednou vyřeší.

Chceme mít přece čistou přírodu jako bývala dřív

Nechci být skeptik. Jsem si jistý, že technický pokrok nezastavíme a všichni chceme mít přece čistou přírodu jako bývala dřív. Pokud je tohle alespoň jedna z možností, jak planetu ochránit, já jsem pro elektroauta. Když se ke mně přidáte, budeme jednou třeba zdarma parkovat na modrých parkovacích zónách, dálniční známku budeme mít zadarmo a taky budeme jezdit určitě levněji než naši rodiče.

Přestávám snít, mamka končí svůj proslov u večeře. Prý se musím hlavně dobře učit, abych si na ty moje sny dokázal jednou vydělat. Na tom něco bude, přestávám googlit a jdu si číst.

Filip Horváth, 7. D

Popisky k obrázkům:

Tesla Roadster, krásný zástupce elektromobilů. S dojezdem 800 km a max. rychlostí 408 km/h 

Škoda Citygo IV zapojená na domácí dobíjecí stanici